čtvrtek 24. ledna 2008

Zvýraznění syntaxe zdrojových kódů na WWW - GeSHi

Nedávno jsem narazil na jedny stránky se zdrojovými kódy v PHP a na první pohled mě na nich zaujala zvýrazněná syntaxe u všech příkladů. Pokud je totiž u příkladu syntaxe zviditelněná rozhodně je kód hned čitelnější a je jednodušší najít složité manipulace s daty. Proto sem se začal pídit po tom, jak podobné zvýraznění automaticky uděl.

Původní záměr vyvinout vlastní proceduru/unity na konverzi prostého textu jsem po několika rychlých pokusech ihned zavrhnul. Další pátrání po internetu jsem narazil na zajímavý PHP projekt.

Jde o projekt s názvem GeSHi (Generic Syntax Highlighter). Jeho výstupem je PHP skript podporující zvýraznění syntaxe více jak 50 rozdílných programovacích jazyků. Najdete mezi nimi PHP, HTML, CSS, Java, C, Lisp, XML, Perl, Python, SQL, ale i například Z80 Assembler. Zajímavostí je pak jistě i skutečnost, že například u funkcí v jazyku PHP, vytvoří funkční odkazy na online referenční manuál. Pokud tedy si nejste jisti co právě daná procedura/funkce dělá, stačí si prostě jen kliknout.

Informace o vlastním projektu, jeho implementaci do vašich stránek, případně úplný přehled podporovaných jazyků najdete na http://qbnz.com/highlighter/ . Pokud chcete jen vyzkoušet, co všechno skript umí, určitě vyzkoušejte online demo tohoto produktu na stránce http://qbnz.com/highlighter/demo.php .

Zjednodušený výpis pro programovací jazyky Delphi a PHP jsem implementoval i do svých stránek na adrese http://www.provaz.cz/sector02/programing_syntaxe.php . Oba jazyky v současnosti používám a občas se mě jejich zvýraznění pro účely prezentace hodí.

Žádné komentáře: