středa 22. července 2009

Terminator Salvation

Po delší době jsem se opět dostal do kina. Nenechal jsem tedy nic náhodě a hned jsem zakoupil lístky na zmrtvýchvstání Arnolda Schwarzeneggera.

O čem je tedy poslední terminátor? Šel jsem do kina na pokračování klasické scifi série a s touhou vidět hromadu dokonalých efektů. Protože jsem si to chtěl plně vychutnat, nečetl jsem dopředu žádné recenze. A výsledek? Více méně jsem byl spokojen, ale po filmu zůstala podivná pachuť. Jako by tomu přece jen ještě něco chybělo.

Filmu nelze vyčítat malou akčnost, nebo nedostatek triků. Snad jen prostředí, kde se celý děj odehrává, je takové nějaké nedotažené. Jakoby málo scifi. Nic co by vás v dnešní době nějak extra překvapilo.

Filmu ale zůstala hromada opravdu povedených triků. Skvělé jsou pozemní i letecké modely robotů. Mimochodem na své si přijdou i fanouškové jednotlivých modelů Terminátora a to včetně modelu "Arnold". Samozřejmostí je také dokonale sladěná hudební kulisa.

Za netradiční vložku považuji jakousi snahu tvůrců přidat do tohoto dílu i nějakou hlavní tématickou myšlenku. Něco víc než jen klasické "search and destroy" nebo z pohledu protějšku klasiku ve stylu "Pomáhat a chránit". Je tu jakýsi vzkaz! Něco ve smyslu "Není stroj jako stroj!" nebo spíš "Je možno z člověka udělat dokonalého robota?". Aspoň tak to na mně působilo. Bohužel právě tahle změna působí dost uměle a v závěru i dost komicky.

Ve filmu najdete také několik situací, nad kterými vám zůstane rozum stát. Jinak řečeno pár totálních hovadin. Na jednu stranu si tu rozdělávají lidé oheň, aby se zahřáli nebo najedli. Na druhou stranu oheň, dým a případně i hluk (většinou z menších explozí) přitahují stroje jako vosy na bonbón. K zasmání mě také přišel letecký souboj stroj versus člověk. Kolena se mě v sedačce podlomili a málem sem vyprsknul smíchy, když proběhlo oživení Marcuse Wrighta. A hlavou jsem kroutil, když naprosto nehlučný robot, velký jako třípatrový dům, přišel na návštěvu k benzínové pumpě. Ve filmu toho bude samozřejmě víc, ale tyhle kopance nešli přehlídnout.

Moje bezprostřední pocity z tohoto filmu se přiklánějí k názoru, že z tohoto dílu se rozhodně nestane legendární kus jako z prvního Terminátora. I přes hromadu "nedotaženin" nelze však vyloučit, že bych se na to nechtěl za nějakou dobu podívat ještě jednou. A to je vlastně pro film úspěch.

Moje hodnocení:
Triky : 85, Akce: 80, Prostředí: 60, Příběh: 60

Výsledné hodnocení: 72/100
Terminator Salvation
USA / Německo / Velká Británie, 2009, 115 min
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller

Žádné komentáře: